Morjestapäivää,

Tässä blogissani kerron moottoripyörien ja autojen rakentelustani. Pääasiassa projektit on omia laitteitani mutta välillä laitan myös muiden laitteista juttua mitä rakentelen. Lisäksi viime vuosina myös poikani projektit on esillä (ylpeänä isänä haluan esitellä niitäkin). Blogin tarkoitus on kannustaa kaikkia nuoria ja vanhoja (myös keski-ikäisiä) hyvän harrastuksen pariin. Omalta osalta homma on tainnut muuttua harrastuksesta elämäntavaksi, ainakin on homma lähtenyt lapasesta :) Jos joku asia näissä askarruttaa niin laita viestiä, autan mielelläni. Mopopojan harrikasivut ovat olleet reilusti yli 10 vuotta pystyssä.

Osoite www.mopopoika.com ohjataan tänne.

Mukavia hetkiä tallissa sekä tiellä.

t. Mopopoika


Rodi projekti 2014

2014

Vuosi on vaihtunut ja nyt alkaa taas olemaan intoa tehdä autoa. Pellit pitäisi tehdä maalauskuntoon.

Reikien suunnittelu aurinkolippaan.





Lippa kiinnitettynä.

Olen mä rotteloa tehnyt vaikka ei päivityksiä ole paljoa tullut. Hommat on sellaista pientä nakertamista mistä ei oikein saa mitään kerrottavaa.
Eli peltejä olen fixannut siihen kuntoon että pääsee maalaamaan heti kun lämpötilat on sellaisia että saan tallin lämpimäksi.

Ovesta on tarvinut vähän reikiä paikata.

Vihdoikin sain ovet sovitettua (ei ne kauheen hyvin sovi). Maalaan ovet erillään.

Kojelauta on pohjamaalattu. Nyt vähän pakkelia siihen ja pintamaali.

Rottelon pohjien teko alkoi vihdoinkin

Karlos tuli auttamaan ja hyvin homma lähti käyntiin


Onneksi rottelo ei tarvitse kuin pienen siivun pakkelia.




Noin 4. kierros menossa. Pitää ostaa lisää kittiä ?!?!

 26.3.2014
Viime viikot on tullut imettyä pakkelipölyä keuhkoihin. Pikkuhiljaa taitaa pohjatyöt valmistua. Tavoite olis saada tällä viikolla pohjamaalauskuntoon rottelo.



28.4.2014
Pakkelit on vedetty ja auto valmiina pohjamaalaukseen. Ei mennyt lomaviikko hukkaan.

Ikkunat teipattu ja hyllyt suojattu. Valmiina maalaukseen.

Karlos kävi auttamassa pohjamaalin kanssa.


Nyt on pohjamaalissa.

Trafilta tuli postia, olivat hyväksyneet mun moottorivaihtohakemuksen :) Täytyy sanoa että olin yllättynyt kuinka asiallisesti ja ammattitaidolla siellä suhtauduttiin asiaan. Oli mukava asioida heidän kanssaan puhelimessakin kun kyselivät lisätietoja ja tarkennuksia.


19.04.2014

Aloin opettelemaan alumiinin hitsausta. Eka harjoituskappale on vintage venttiilikopat, saa opetteluun sopivasti painetta kun on haasteita.

Sitten tein pienen modifioinnin syyläriin.


Kulmaa piti vähän oikoa että maski mahtuu paikalleen.

Tuli ihan kelpaa mulle tasoinen hitsaus.


Paskan kaasuttimen ostin swapista kun halvalla sain. Taitaa olla valmis.
Moottorin maalasin mustaksi. Kopat vaihtuu alumiinisiin ja öljypohjan maalaan irrallaan samalla kun vaihdan vuotavan tiivisteen.

1.5.2014

Nyt on kasaus päässyt vauhtiin. Tavoitteena on saada laite kilpiin kesäkuun alkuun mennessä.

Moottori sai maalit niskaan ja alumiiniset venakopat. Imusarja on vaihtunut alkuperäiseen 2 kurkkuseen.

Pikkuosia pohjamaalissa.

Etuakseliston purin ja putsasin ruosteesta. Nyt siinä on jo kaunis musta maali päällä.

Kävin konepajalta ostamassa rosterisuikaleita. Noista yritän tehdä listat katonreunaan.

Panhard-tangolle teen kiiltävän kannakkeen rosterista.


Kiilto ei tule esiin tässä kuvassa.

Siellä se on paikallaan.

 5.6.2014

Eka kerta kun vinyylikattoa asennan autoon mut tässä sitä oppii.

Äiti ompeli saumat. Tuli suorat kerralla.


Liimaus alotettu. Takaosa on jo kiinni.


Ihan kohtuullinen näyttäis tulevan.
Vähän kupli liima muutamasta kohtaa mut kokonaisuuteen olen tyytyväinen.


Lokasuojia aloin tekemään. Koitan tehdä sellaiset mp malliset.

Puoliruosteisesta peltiä löytyi tallista joten tehdään siitä.

Sikkikoneella vähän jäykistyspokkausta reunaan.


Tyylikkäät näyttää tulevan :) Pitäis tehdä kannakkeet vielä ja maalata.



Nyt ei pysty autoa rakentamaan mutta vähän voi harjoitella straippausta ja kuvan maalausta 1-Shoteilla.

'
Homma toimii ja peitto heiluu....



Kauheeta mittailua ja suunnittelua.

Teipistä tein apuviivat.

Aika hyvin sain istumaan. Nyt pitää vielä reunoihin ommella kanttinauhat.

Etupenkit vaihdoin sohvapenkiksi. Voyagerista kotoisin toi penkki. Tänään tein myös sähköjä. Takavalot vilkkuineen sain valmiiksi.
Saranat laitoin että saa kipattua. Nyt ne on maalattu mustaksi samoin kuin noi korotuspalat.

Imusarjaan sopiva alkuperäinen kaasutin oli sökö joten hommaisin toisen. Se tosin ei sopinut suoraan vanhan paikalle joten piti tehdä adapteri sille.

Ensin laipat. Materiaali oli sitä mitä nyt sattui löytymään.

Romukopasta pakoputken käyrää.

Tää kuva on jostain syystä pystyssä.

Valmiina hitsaukseen.

Hi performance imusarja on valmis. Sain koneen myös käymään kohtalaisesti. Huomenna lisää säätöä.

9.6.2014
Tältä se nyt näyttää. Pieniä muutoksia on vielä tulossa esim vanteet ja kumit. Otin puuhakilvet viikonlopuksi että pääsi vähän kokeilemaan.






Nyt on kilvet saatu rotteloon 26.6.2014. 7 vuoden odotus palkittu :)




Ratiksi vaihdoin Gratin puuratin jonka sain velipojalta lainaksi. Ohjaus muuttui paljon paremaksi.


Kynnyslistat tein rosterista.





Tässä pieni fiilistelykuva kun käytiin Eemelin kanssa ajelulla.


Karlos ja Mikko tulivat jeesaamaan kuvien teossa. Kolmeen mieheen homma eteni mukavasti.







Listojen tekoa. Tein ne 3mm rosterilevystä leikatuista siivuista.

Tein jigin jolla pystyn taivuttamaan listat.

Sovitusta


Hitsasin rosteriruuvit listaan

Kevyt kiillotus, talvella sitten tehdään lopullinen hionta ja kiillotus.

1 kommentti: