Morjestapäivää,

Tässä blogissani kerron moottoripyörien ja autojen rakentelustani. Pääasiassa projektit on omia laitteitani mutta välillä laitan myös muiden laitteista juttua mitä rakentelen. Lisäksi viime vuosina myös poikani projektit on esillä (ylpeänä isänä haluan esitellä niitäkin). Blogin tarkoitus on kannustaa kaikkia nuoria ja vanhoja (myös keski-ikäisiä) hyvän harrastuksen pariin. Omalta osalta homma on tainnut muuttua harrastuksesta elämäntavaksi, ainakin on homma lähtenyt lapasesta :) Jos joku asia näissä askarruttaa niin laita viestiä, autan mielelläni. Mopopojan harrikasivut ovat olleet reilusti yli 10 vuotta pystyssä.

Osoite www.mopopoika.com ohjataan tänne.

Mukavia hetkiä tallissa sekä tiellä.

t. Mopopoika


Pyöräprojekti talvi 2005-2006

Joulukuu 2005

Nyt on taas talven projektit päässeet käytiin. 

Muutan keulan 41 mm jota varten hankin -87 alaputket, niihin ostin +16 tuumaiset putket. T-kappaleiksi sovitin Järnhesterin t-kappaleet +7 asteella. Runko muutokset lähdin hakemaan katkaisemalla kehtoputket ja lämmittämällä runkoputkea pilleillä ja taivuttelemalla sopivaan asentoon. Asentoa jouduin muutaman kerran hakemaan ennen kuin löysin sopivan. Nyt sain akseliväliksi 205 ja asteiksi emäputkeen sallitut 47. Jättökulma on noin 10 cm.

Tässä akseliväli 210. Emäputki on liian loivassa kulmassa, en tykkää.

Tässä akseliväli yli 210. Muuten hyvä mutta halusin ohjauskulman korkeammalle.

Nyt akseliväli 205 ja kulmat alkavat olemaan sellaiset kuin haluaisin.

Tästä näkee miten tein. Kehto putket katkastu (tässä vaiheessa hitsasin tuet että pysyy paikallaan). Yläputkea lämmitin ja taivutin nuolien kohdasta kun hain oikeita kulmia. Seuraavaksi vaihdan yla- ja alaputket uusiin, niin että kulmat säilyvät oikeina.
Tein keulakulmamittarin, teko-ohjeet Vinkit sivuilla.

 Tankkia olen alkanut hitsailemaan kaasulla, siitä kuvia tässä.....

Sivut ja päällinen alkaa olemaan mallillaan.

Pohjasta pahvimallin teko meneillään.

Pohjan reunan pyöristys naputtelemalla.

Pohja alkaa olemaan mallillaan.

Pohjapellin sovitusta -> se on niinkuin tehty siihen :)

Hitsaus käynnissä. Kyllä kaasuliekki on kaunista !!!

Pohja alkaa olemaan hepattu kiinni, etureuna muotoilematta.
Jatkuu lähiaikoina.....

Tammikuu 2006

Ja homma jatkuu, pakkanen paukkuu.

Tankin tunneli leikattu.


Sovitusta runkoon.


Tunnelin tekoa.

Tankin kiinnikkeiden teko menossa.


Ensimmäisen kiinnikkeen upotus käynnissä.

Valmista alkaa olemaan.

Runkoon hitsattu kiinnikkeet.

Helmikuu 2006

Rungon muutokset



Kone ja keula pois.

Tukiputki hepattiin kiinni että emäputki pysyy kohdallaan kun poistettiin alaputket.
 

Luokkahitsari onkin jo työn touhussa.
 

Uudet putket hitsattu paikoilleen, vahvikepala sovituksessa.
Asteita emäputkella 47. 

Vahvikepala hitsattu ja kevennetty.

Z-Bar stonga työalla.


Tankki tinattu. Rungon kiinnikkeet alkavat olemaan valmiit.

Z-Bar "sovituksessa". Nyt alkaa rungon, tankin ym osien työstö maalausta varten.

Ohjaustanko alkaa olemaan valmis, vielä kun keksisi millaiset vilkun kytkimet laittaisi.

Raisereista maalinpoisto käynnissä.


Tankki pakkelointi aloitettu. Jos vaikka ensiviikolla pääsisi maalaamaan.

Etupumppujen kiillotus alakanut.

Raiserit hiottuna, en todennäköisesti edes kiillota niitä. Näyttäis aika hyvältä noin.
Lyhennän niitä vähän että saan ohjaustangon matalammalle.

Tarkissa kerros hiomaväriä.

Tankki pohjamaalattu..

Samoin runko pohjamaalattu.

Maalaus hommia

Tankki on saanut peittävän värin.


Liekkien teippausharjoituksia.

Yllättävän hyvä ensikertalaiselta.

 
 

 

Valmiina pinnanvetoon.




 Maaliskuu 2006

Maalaus hommia edelleen 


 



Mun "maalaamo". Enään ei maali haise yläkertaan jostain syystä. Eka luulin että olen tottunut
mutta lapsetkaan ei valita että haisis. Tosin olen oppinut pitämään ovet kiinni.


 

Tässä on jo kerros lakkaa päällä, odottaa hopeita straippeja lienkkien reunoihin.
Väri ei ollut ihan sitä mitä piti mutta annetaan olla.

Kasaus alkaa 


Maalattuja osia odottaa takkahuoneen lattialla kasausta.

Kone pitäis pestä ja puunata.

Keula paikoillaan ja osien sovitus on lähtenyt käyntiin.
 

Moottori laitettu paikoilleen. Ostamani kytkin ja jarrukahva alkoi vaikuttamaan niin rimpuloilta että päätin yrittää tehdä itse paremmat. Satulan todennäköisesti joudun tekemään uusiksi, näyttää liian isolta kokonaisuuteen nähden :(

Kahvojen ym tekemistä

 
Raakatyöstetty prototyyppi kytkinkahvasta. Hommahan lähti siittä että ostin halvat kahvat Stormilta, aikani niitä katsellessani ajattelin etten sellaisia paskoja paikalleen laita, yritän tehdä itse paremmat. Katsotaan sitten lopussa miltä näyttää :)

Kytkinkahva alkaa olemaan mallissa, jarrukahvan teko alkaa.

Mun "koneistuskeskus" käytössä.

Kahvan runko työnalla.

Tässä kiilloittamaton versio testissä.

Takajarrun kannake tehty.

Jalkatapeiksi ajattelin tehdä jälleen vähän omia juttuja.


Huhtikuu 2006

Pientä viimeistelyä


Hihnapyörä kävi sorvissa.

Vaihdepoljin "kevennettynä".

Moottorin yläkannaketta tekemässä.





Iskarin yläpäihin tein suojat rosteriputkesta ja kiillotin ne (oikeanpuoleinen kiillottamatta)

Johtojen läpivienti menossa. 

....ja sitä piuhaa riittää!?!?!?! 

Rekkari paikallaan.

Puolan piilotus menossa.

Hihnapyörän suojukseen koriste. 

Hihnapyörän suoja paikallaan, samoin jarrupoljin.

Alkaa olla pyörä kunnossa

Mahtu ulos kellarista, vaikka ahdasta oli. Kiitos kaikille kantajille (isä ja naapurit).



 



Näyttelyyn...

Noniin, tänään vietiin sitten pyörä näytille American Car Show:hun. Käykää katsomassa ja lähettäkää kommentteja ja mielipiteitä pyörästä.

Pyörä Ekavekaran pakun kyydissä. ISO KIITOS EKAVEKARALLE AVUSTA !!


Ekavekara kiillottaa vannetta!





Jorkekin oli tuonut pyörän näytille.







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti