Morjestapäivää,

Tässä blogissani kerron moottoripyörien ja autojen rakentelustani. Pääasiassa projektit on omia laitteitani mutta välillä laitan myös muiden laitteista juttua mitä rakentelen. Lisäksi viime vuosina myös poikani projektit on esillä (ylpeänä isänä haluan esitellä niitäkin). Blogin tarkoitus on kannustaa kaikkia nuoria ja vanhoja (myös keski-ikäisiä) hyvän harrastuksen pariin. Omalta osalta homma on tainnut muuttua harrastuksesta elämäntavaksi, ainakin on homma lähtenyt lapasesta :) Jos joku asia näissä askarruttaa niin laita viestiä, autan mielelläni. Mopopojan harrikasivut ovat olleet reilusti yli 10 vuotta pystyssä.

Osoite www.mopopoika.com ohjataan tänne.

Mukavia hetkiä tallissa sekä tiellä.

t. Mopopoika


Rodi projekti 2011

Parin vuoden tauko oli välillä kun rakensin Riian pyörää.

Taas homma jatkuu. Jos vaikka sais tulevana talvena jotain aikaiseksi.

Koneeksi ostin 305 Chevyn (kolmas kerta toden sanoo). Nyt olis käyntikuntoinen kone ja siihen löytyy toimiva laatikko joten mahdollisuudet tehdä toimiva rodi on aika hyvät.




Alkaa kone olemaan lähellä paikkaansa.


Koneen kannakkeet piirsin CADillä josta serkkupoika leikkaa plasmalla.

Palaset tulivat leikkaajalta.


Koneen korvakkeen tekoa.

Kannake alkaa olemaan valmis. Pikkaisen pitäis hioa vielä.


Moottori uimassa paikalleen.

Moottori saatu kannakkeiden varaan. Seuraavaksi pitää laatikolle tehdä kannake.

Mietin tossa yksikseni että tulikohan kone liian korkealle? Kone tulee suoraan kun saa laatikon kannakkeen tehtyä.


Virranjakajaa varten tein reijä tulipeltiin ja bensatankkiin.


Ohjaus taitaa vihdoinkin hahmottua. Käytän auton alkuperäistä simpukkaa/rattiputkea. Simpukan paikkaa siirsin vähän taaksepäin. Rattiputkea pitää vähän lyhentää ettei tarvitse takapenkiltä ohjata.

Vähän annoin lämpöä tolle kammelle, nyt on kaunis :)

Ohjauksen toteutuksesta kun keskustelin niin tulin siihen tulokseen että teen sen vielä kerran uusiksi. Teen rotteloon poikittaisohjauksen koska sillä on paremmat mahdollisuudet saada auto kilpiin joskus. Nurkista löytyi Forssan rompetorilta ostamani El Caminon simpukka.

Simpukka hepissä. Sopi yllättävän hyvin paikalleen. Pakosarjankin saan sopimaan aika helposti tohon.

Laitetaan tähän väliin yksi kokokuva niin hahmottuu paremmin et missä mennään.


Kardaanisovitusta, sorvasin sovitusholkin Chevyn ja Volvon putkien välille. Nyt tarvis vielä saada koko putki suoraan ja hitsata kiinni.


Tein pukin missä kardaani on laakerien päällä jolloin voin sitä pyörittää ja heittokellolla katsoa suoruuden ennen hitsausta.

Kardaani hitsattuna valmiiksi.


Vihdoinkin koko vetolinjasto kunnossa :)

Lyhensin Fordin rattiputken.


Jarrupolkimen akselin sorvausta, teen sen HD:n etuakselista johon sorvasin seger-renkaalle uran.



Vähän tukia akselille että kestää poljentaa.


Poljin paikallaan.


Syylari paikallaan. Pitää vielä alavesiletkun lähtö muuttaa. Korin ja rungon väliin tein vaneerista palikat ja pulttasin rungon kiinni.


Ohjaussimpukan kannakkeen tein valmiiksi.


Vihdoinkin ohjaus toimii. Koko ohjauslinja on valmis.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti