Morjestapäivää,

Tässä blogissani kerron moottoripyörien ja autojen rakentelustani. Pääasiassa projektit on omia laitteitani mutta välillä laitan myös muiden laitteista juttua mitä rakentelen. Lisäksi viime vuosina myös poikani projektit on esillä (ylpeänä isänä haluan esitellä niitäkin). Blogin tarkoitus on kannustaa kaikkia nuoria ja vanhoja (myös keski-ikäisiä) hyvän harrastuksen pariin. Omalta osalta homma on tainnut muuttua harrastuksesta elämäntavaksi, ainakin on homma lähtenyt lapasesta :) Jos joku asia näissä askarruttaa niin laita viestiä, autan mielelläni. Mopopojan harrikasivut ovat olleet reilusti yli 10 vuotta pystyssä.

Osoite www.mopopoika.com ohjataan tänne.

Mukavia hetkiä tallissa sekä tiellä.

t. Mopopoika


Pyöräprojekti talvi 2011-2012

Viimeistely alkaa


06.12.2011 Hyvää Itsenäisyyspäivää ! Kunnoittakaa niitä jotka itsenäisyyden meille hankki ja piti.

Tänä talvena on tarkoitus viimeistellä pyörä. Siihen tehdään myös muutamia pikku muutoksia, sissybar, takalokasuoja ym. Tarkoitus olisi myös maalata pyörä uusiksi.


Keula lähtee kromaukseen. Viimeisten kromihiutaleiden poisto menossa. Anssi lupautui kiillottamaan keulan kromausta varten.


Alakeinusta poistin maalit.

Sain halvalla raakalokasuojan jossa oli evä keskellä. Lokasuoja oli evän verran liian leveä eikä evä sovi pyörään joten leikkasin sen pois. Ensin tein jigin että sain piirrettyä suorat viivat leikkausta varten.


Sitten vielä muutama poikittainen kohdistusviiva.


Tarkka leikkaus laikalla.


Nyt täytyy toivoa että homma onnistuu niinkuin sen suunnitelin.


Hepeillä nippuun.


Ja aika hyvin myötäilee rengasta, leveyskin on sopiva.


Välillä pitää tehdä pientä värisuunnitelmaa, eikös vähän tummemman vihreä näytäkin paremmalta :)


Lokasuojan / hoijakan suunnittelua.

Renkaan vääsin vanteelle ja hitsasin vähän kiinnikeitä lokasuojaan.


Sissybarin alapäätä varten sorvasin kiinnikkeen.


Lukitusruuviksi tulee sellainen piiloon menevä malli. Noi pitäis hitsata runkoon kiinni ja vääntää tangot muotoonsa.


Kiinnikkeet rungossa kiinni. Hirvee funtsiminen että miten taivutus tehdään.



Tasapuolinen taivuttelu on alkanut.



Yllättävän vaikea on saada symmetriseksi.





Tein tollaiset kiinnikkeet, niissä on kierre sisällä että saa lokarin sisäpuolelta kiinni.


Lokasuojan kannakkeisiin tein vähän vahvistusta. Kuva vähän vääristää lokasuojan muotoa.


Lokasuoja paikallaa ja sopivaksi katkaistuna.


Paklaus ja maalausvaihe on lähtenyt käyntiin. Kyllähän mä päätin viime keväänä että vien tämän oikealle maalarille mut tässä sitä taas ollaan....

Maalaus


10.02.2012


Maalin sekoitus ja suodatus ruiskuun. Kuvat otettu konttorin ikkunan läpi, sen taikia tossa näkyy toi kura.


Pintamaalin veto alkaa.





Massa vedetty, osat odottaa lakkausta. Fiilis nousee....


Lakka pinnassa (6 kerrosta). Yllättävän hyvältä näyttää. Suomalainen saunoo aina joten vein osat saunaan hetkesi.


Päätin yllättää vaimon..

ja maalata sen kypärän pyörän värillä. Saa nähdä tykkääkö kun tulee reissusta kotiin. Pinstrip -harjoitus menossa.


Sain yllytettyä kauniimankin osapuolen viivanvetoon. Riialta homma luonasi paremmin kuin minulta mutta onneksi Karlos lupasi tehdä kuviot tankin kylkeen.


Rungon purin hiekkapuhallusta varten.


Puhallettuna ja pohjamaalattuna.

ja vähän maalia päälle


Kromaamosta tuli kiiltävää keulaa.
Nyt pitäis alkaa niputtamaan pyörää.

Kasaus alkaa


26.03.2012



Moottori laitettiin Ritun kanssa paikalleen sunnuntaina.


Tein stopparit keulaa varten. Sorvasin rosteri mutterin pään pyöreäksi ja laitoin kierteen runkoon. Nyt ei lähde maalit rungosta.


Keulan kasaus menossa.







Muutama päivä on mennyt sähköjen tekemisessä mutta nyt alkaa olemaan hyvällä mallilla. Vielä etuvalon ja -vilkkujen johdotus niin sitten on kaikki valmista. Johtoja pujottelin sukkaan että tulis vähän siistimmän näköistä.

Pientä fiilistelyä.


Lampulle ja vilkuille tein kannakkeen. EI oiken ollut rosteria tallilla joten jouduin tekemaan osan palasista.


Sitten annoin sille vähän hiomakonetta ja huopalaikkaa.


Mielestäni vilkut istuu sopivan huomaamattomasti tossa.


Etuhihnapyörälle suojan suunnittelua. Meinasin tehdä sen orkkis suojasta.


Vähän "koneistetaan" vauhtiuraa.


Alareunaan tein vielä yhden uran. Viilasin urat siistiksi.


Hioin pikaisesti maalia pois ja sitten sovitus. En tykännyt :(


Romukopasta löytyi rosteritankoa joten väänsin siitä vähän mutkaa. Muutama tanko lisää tigillä kiinni ja sitten taas huopalaikkaa.


Nyt tuli sopivasti keveyttä.


Ryypylle tein kannakkeen rosterista.


Naputtelin reunat pyöreiksi. Prässillä olis varmaan saanut siistimmät mut kun ei oo prässiä.


Lopuksi vähän kiillotusta ja sitten kiinni putsarin pohjaan.

Pakoputken kannake työnalla.


Kopioin reunan muodon niin että sain toisen reunan tehtyä samanlaiseksi.


Pakoputket päätin tehdä uusiksi vielä ennen näyttelyä.


Putkista tuli vähän liian lyhyt koska ei ollut materiaalia talilla tarpeeksi.


Lämpösuojan suunnittelua.


Satulan jousien alle tein muoviprikat.


Riia innostui kiillottamaan vanteen kun tein hänelle työkalun siihen.


Tässä vihdoinkin valmis pyörä.

Ja sama toiselta sivulta. Tankin kuvioinnin teki Karlos, kiitos siitä.


Vietiin Eemelin kanssa pyörä näytille Tampereelle.


Eemeli tekee loppukiillotusta.


Empä ole pojallani ennen nähnyt siivousämpäriä kädessä :)


Valmiina ihmisten arvosteltavaksi, ei kukaan ainakaan oksentanut pyörän viereen.


Sunnuntaina lastattiin pyörä karryn kyytiin.

Kotona jälleen. Vappuaattona pääsin tekemään ensimmäiset koeajot. Koeajossa selvisi että noilla putkilla tahrii koko pyörän takapään joten toistaiseksi vaihdan vanha putket takaisin. Täytyy suunnitella putket uusiksi. Nyt aletaan valmistautumaan Ruotsi-Tanska-Saksa matkalle .

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti