Vuosi on vaihtunut ja homma jatkuu
Kone olisi tarkoitus saada käyntiin. Otin lapsityövoimaa käyttöön että
homma tulisi kuntoon. Poikani Eemeli ruuvasi pakosarjat paikalleen.
Syylarin sain hitsaajalta takaisin (kiitos Jannelle avusta).
Vihdoin 21.1.2012 kone pörähti käyntiin. Tässä linkki Youtubeen:
Eka käynnistys
Nyt kun kone lähti käyntiin niin pitää kiireesti saada auto ajokuntoon.
Lattiapeltejä aloin tekemään. Sain serkkupojalta sikkikoneen lainaksi
ja kyllähän sillä kieroja vahvistuksia saa tehtyä :)
Lattia valmistuu hiljalleen. Muutenkin auto valmistuu koko ajan mutta
niin pienillä hommilla ettei niistä ole oikein kerrottavaa.
Romuttamolta ostin tyylikkään -78 Escortin vaihdekepin. Sain vipusuhteetkin toimimaan.
Virranjakajaa varten tein kolon tulipeltiin.
Kaasupoljin tuli vihdoin värkättyä. Yleensä mun tekemisistä tulee hyvä mut nyt tuli myös kaunis :)
Penkit paikalleen jos vaikka kohta pääsis koeajolle.
Ensimäiset pari metriä ajettu tallissa, odotellaan lumien sulamista. Tässä linkki Youtubeen:
Ekat metrit
Nyt kun on saatu korjattua muut romut (autot ja pyörät) niin ehti antaa
ajatusta tällekin laitteelle. Tuli tehtyä pieni koeajo. Tässä linkki
Youtubeen:
Koeajo
Siirsin oppeja sukupolvelta toiselle. Opetin Eemelille miten käännetään rodin vanteet :)
Mittaripanelin tein jostain romukopasta löytyneestä alumiinikourusta. Lämpömittari Motonetista.
Ilmanputsarin (tai ainakin kaasuttimen suojan) tein S&S pisara putsarista.
Eemeli rakentelee samalla mopoaan. Kromimaalit tankkiin ja vanteisiin. Show must go on...
Sähkömies asialla.
Huomasin tänään sellaisen hassun jutun, oon aina puhunut että mulla -28
Ford mut se onkin -29. Eli eihän mun auto niin kauheen vanha olekaan.
Rodi
on ottamassa ison askeleen kohti valmistumista. Hain alkuviikosta
puuhakilvet autoon ja olen nyt muutaman viikon intensiivisesti
ruuvannut sitä ajokuntoon. Viimeksi eilen tein siihen pakoputket.
Tarkoitus on ajaa sillä tänään Kokemäelle Kustom Day:hin. Autossa on
jotain epäoleellisia puutteita kuten ikkunat, toimivat valot ym mutta
se ei menoa haittaa.
Tässä muutama ajovideo:
Eemelin kanssa matkalla Kokemäelle
Riverside Hobos testiajolla
Voitettiinhan me tolla palkintokin Riverside Kustom Day:stä "Paras ruostesuojaus"
24.07.2012
Nyt on ensimmäiset kunnolliset ajot tehty puuhakilpien voimalla ja
voidaan alkaa tekemään autoa sellaiseksi kuin se oikeasti tulee.
Tässä vielä kuva kun katto on täydessä mitassa.
Choppaus alkaa. 2 tuumaa lähtee pois, se saa auton näyttämään
sopusuhtaiselta mutta ei ole vielä liikaa. Todennäköisesti kaikki ei
edes tajua että auto on chopattu.
Tuulilasi tulee jäämään alkuperäisen korkuiseksi, leikkaan 2" siivun
ikkunan yläpellistä. Aurinkolipan laitan lähtemään katon yläreunan
tasalta.
Mittailut ja jahkailut on tehty ja aika alkaa tositoimiin.
Tältä näyttää madallettuna. Nyt voi alkaa ikkunoita etsimään.
Tuulilasi jäi normaali korkeuteen. Otin tarvittavan 2 tuumaa yläpalkista pois.
Saumojen hitsausta.
Takakaarre vaatii vähän sovittamista.
Oven karmia piti vähän levittää...
että sopii täydellisesti.
Katto on kiinnitetty.
Vaikka hitsaus ja pellintyöstö onkin täydellistä niin opettelun vuoksi
päätin tinata takakulmat. Ensiksi pelti putsataan kirkkaaksi pyörivällä
teräsharjalla.
Tinaus onnitui yli odotusten, lattialla on vähemmän tinaa kuin auton kyljessä.
Samoin kuskinpuolelta.
Tänään 10.8.2012 kävin tilaamassa Jaakko-tuotteelta tuulilasin ja takalasin.
Valmistautuminen
Turku Kustom Show reissuun. Eemeli lähti kaveriksi, tai oikeastaan
Eemeli sai yllytettyä mut lähtemään rodilla sinne.
Peräpää näytti liian korkealta. Kuvat ennen / jälkeen.
Takavalot tein jostain rekan äärivalosta jonka olin ostanut swapista
noin 10 vuotta sitten. Koska seuraavana päivänä piti lähteä reissuun
niin homma tehtiin tallista löytyvillä osilla. Polttimona käytin
led-vilkkuja.
Sahasin kuoren siivuiksi.
Liimasin puretut vilkut sikaflexillä Ikean leikkulaudan palaseen.
Valopanelit sikaflexillä lampunkuoriin.
Tältä ne näyttää sisältä. Toinen on ajo ja toinen jarruvalo.
Aika kirkaat on eikä haittaa vaikka ledit on keltaiset.
Näyttää tyylikkäältä.
Ikkunan karmin laitoin sitruunahappoon liukenemaan koska se oli niin harsoa ettei olisi kestänyt hiekkapuhallusta.
Tilasin Saksasta Renault Twingon sun roofin. Koesovitus menossa.
Vielä ennen Turun reissua piti tehdä panhard-tanko etupäähän että rottelo pysyisi tiellä. Puslien sorvaus menossa.
Itse tanko on tässä. Onnistui paremmin kuin osasin odottaa.
Ikkunan karmi tuli puhtaaksi ruosteesta kun kylpi vuorokauden. Välillä harjasin teräsharjalla irtoavaa ruostetta pois.
Eturenkaat kävin ostamassa romuttamolta. Nyt oli ajaminen iloa kun auto pysyi tiellä. Matkanopeus oli 80-90 km/h.
Ruokatauko illalla, ryynimakkaraa :)
Karmi pohjamaalattuna ja uusi lasi paikallaan. Sain oijottua karmin niin hyvin muotoonsa että se sopi paikalleen.
Takalasin laitoin sikaflexillä kiinni.
Pikkuveli lähti vaimonsa kanssa testiajolle.
Eemeli tuulettaa Turku Kustom Show:n kolmatta sijaa. Tuuletus tehtiin
vasta sunnuntaina kotona koska lähdettiin lauantaina ennen palkintojen
jakoa pois.
Kattokehikkoa joutuu vähän muokkaamaan. Edestäpäin kehikko on vähän liian kaareva.
Tein kakkosnelosesta jigin mihin sain alumiinikiskon kiinni.
Puristimilla kiinni ja nuijalla varovasti naputtaen alkaa uusi muoto pysymään.
Kun vertaa puiseen kattokaareen niin ollaan samalla kaarella.
Katon tukikehikkoa tehdessä, tein ensin mallin pahvista.
Sitten sopivasta huonekaluputkesta tein perusrungon.
Laikka laulaa.
Kun profiili oli leikattu niin halkaisin neliöputken ja sain kaksi samanlasta tukirautaa.
Katon tukikehikko hitsattuna.
Koska minulla ei ole englanninpyörää niin tein kaarevuuden kattoon
lämmittämällä. Ensin heppasin pellin kiinni reuoistaan. Sitten kosaanila
sopivasti pyöreää kuviota lämmittämällä pelti nousi sopivaan kaareen.
Kattopala istuu niinkuin joku osaava tyyppi olisi sen tehnyt.
Tästä se näyttää rätin kanssa.
Vähän ollut taukoa rodin tekemisessä kun piti kämppään saada tulvavahinkojenjälkeen suihku ja sauna toimimaan mutta nyt homma jatkuu. Eli koppa pois päältä ja hommiin.
Rungon päätin zetata 2 tuumaa.
Pientä tukipalaa että pysyy vähän edes kuosissaan ennen kuin saan kunnon tuet tehtyä.
Tästä on hyvä jatkaa vuodelle 2013. Hyvää tulevaa vuotta!!
Morjestapäivää,
Tässä blogissani kerron moottoripyörien ja autojen rakentelustani. Pääasiassa projektit on omia laitteitani mutta välillä laitan myös muiden laitteista juttua mitä rakentelen. Lisäksi viime vuosina myös poikani projektit on esillä (ylpeänä isänä haluan esitellä niitäkin). Blogin tarkoitus on kannustaa kaikkia nuoria ja vanhoja (myös keski-ikäisiä) hyvän harrastuksen pariin. Omalta osalta homma on tainnut muuttua harrastuksesta elämäntavaksi, ainakin on homma lähtenyt lapasesta :) Jos joku asia näissä askarruttaa niin laita viestiä, autan mielelläni. Mopopojan harrikasivut ovat olleet reilusti yli 10 vuotta pystyssä.
Osoite www.mopopoika.com ohjataan tänne.
Mukavia hetkiä tallissa sekä tiellä.
t. Mopopoika
Tässä blogissani kerron moottoripyörien ja autojen rakentelustani. Pääasiassa projektit on omia laitteitani mutta välillä laitan myös muiden laitteista juttua mitä rakentelen. Lisäksi viime vuosina myös poikani projektit on esillä (ylpeänä isänä haluan esitellä niitäkin). Blogin tarkoitus on kannustaa kaikkia nuoria ja vanhoja (myös keski-ikäisiä) hyvän harrastuksen pariin. Omalta osalta homma on tainnut muuttua harrastuksesta elämäntavaksi, ainakin on homma lähtenyt lapasesta :) Jos joku asia näissä askarruttaa niin laita viestiä, autan mielelläni. Mopopojan harrikasivut ovat olleet reilusti yli 10 vuotta pystyssä.
Osoite www.mopopoika.com ohjataan tänne.
Mukavia hetkiä tallissa sekä tiellä.
t. Mopopoika
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti