Morjestapäivää,

Tässä blogissani kerron moottoripyörien ja autojen rakentelustani. Pääasiassa projektit on omia laitteitani mutta välillä laitan myös muiden laitteista juttua mitä rakentelen. Lisäksi viime vuosina myös poikani projektit on esillä (ylpeänä isänä haluan esitellä niitäkin). Blogin tarkoitus on kannustaa kaikkia nuoria ja vanhoja (myös keski-ikäisiä) hyvän harrastuksen pariin. Omalta osalta homma on tainnut muuttua harrastuksesta elämäntavaksi, ainakin on homma lähtenyt lapasesta :) Jos joku asia näissä askarruttaa niin laita viestiä, autan mielelläni. Mopopojan harrikasivut ovat olleet reilusti yli 10 vuotta pystyssä.

Osoite www.mopopoika.com ohjataan tänne.

Mukavia hetkiä tallissa sekä tiellä.

t. Mopopoika


Rodi projekti 2013


Tammikuu 2013























Englanninpyörä alkaa valmistumaan.

Moottoria piti pudottaa se sama 2 tuumaa mitä runkoakin.


















Mun piti ostaa uudet ja valmiit vanteet autoon mutta vilkaisu rahapussiin muutti suunnan romuttamolle.  

 

Vanteet piti kääntää että saa offsetit kohdalleen. Nyt vielä hiekkapuhallus ja maalaus.

Helmikuu 2013


 

Kattoon tilasin ulkopuolelle vinyylin ja sisäpuolelle makkarakuosilla tekominkin nahkaa. Makkaranahasta tehtiin Karloksen pyörään satula.




Ostin rodii mittarin Kustom Kulture Show:sta

Maaliskuu 2013 

Vihdoikin sain takajousen muokattua sellaiseksi että sopii.

Aloin tekemään taka-akselin four-linkiin ylätukivarsia. Puslina käytän Taunuksen puslia.

 Ainesputkesta pätkät puslia varten. Joudun vähän supistamaan putkea koska romuttamolta ei löytynyt sopivan kokoista.

 Sorvasin putkenpäät suoraksi.

Nyt pitäisi vielä hiekkapuhaltaa osat ja hitsata kiinni.




Hitsaukset suoritettu.

Sovitusta ja suunnittelua

Eemelin kanssa tehtiin vähän taka-akselin tuentoja.























































Perän tuenta alkaa valmistumaan. Vielä muutama vahvistus ja pääsee maalaamaan runkoa. 

Moottorin nostin pois tieltä, pitää ohjaussimpukkaa nostaa vähän korkeammalle. En halua että ohjaussimpukka on alustan matalin osa. Huomenna jos sais hitsattua rungon etupään kannakkeet ja pääsis maalaamaan sitä.


























Eemelin kanssa irrrotettiin ylimääräiset osat rodin rungosta ja käännettiin se loppuhitsauksia varten.


























Eemeli putsaa saumat hitsausta varten.

Runkotöitä 4.4.2013

Rungon hiekkapuhallus menossa.
Musta on kaunista




























Maalasin rungon vasaralakalla jos vaikka kestäis kiveniskuja paremmin. Seuraavaksi pitäisi laittaa tekniikka takaisin ja sovittaa koppa päälle.

Tekniikka takaisin runkoon





























Pitäis hiekkapuhaltaa pohja




























Osa pohjasta puhallettu ja maalattu





































Koppa takaisin rungolle

Innostuin laittamaan kopan takaisin rungolle sellaisella kiirellä etten ehtinyt pyytämään kavereita auttamaan.




























Spacerit pitää laittaa ettei renkaat ota kiinni koriin.


Koppa on vielä muutaman tuumaan lopullista paikkaa korkeammalla. Tarvii palotella sitä vielä niin että putoo rungolle oikeaan paikkaan.


Homma etenee rauhallisesti

Tein pahvista tankin mallin.














Suunnittelin tankin tonne takapenkin selkänojaksi.










Tankkiaihio kantattuna
Kori hiekkapuhallettu ja maalattu.



Taka-akselille tein upotukset ja paikkailin vähän reikiä.


Kavereiden kanssa nostettiin kori takaisin rungolle.

 Tankki alkaa valmistumaan.

 Tein tommotten tuen tankin keskelle.

Mittarin paikka, täyttöreikä ja lähtöputki tankkiin ja sitten olis kiinnikkeitä vaille valmis.

 Taivuttelin vähän rautaa. Tein takapäähän lattiaa varten kehikon.

Pakoputket sain tehtyä taka-akselille asti . Akun telinekin valmistui viimein.

 Vähän pohjapeltejä tein.

 Pikkaisen sikkikonetta...
 niin ei näytä niin kotona tehdyltä.

Tankin kiinnikkeitä väsäsin myös.


 Tein käsijarrusyteemit.

Rodi boxin tilasin Tepolta. Kohta pääsee vetämään kaapeleita.

 Perä maalattu.
Lattiapeltien teko käynnissä.

 Heppiä peltiin.
ja äkkiä maalia päälle niin näyttää kauniimalta. Kyl tästä vielä auto saadaan.

 Tein mittaria varten reijän. Sähkötyöt on lähtenyt käyntiin.

Mittari koesovituksessa. Teen koko kojetaulun uusiksi jossain vaiheessa. Tarkoitus tedä sellainen taulu että toi mittari sulautuu siihen.

Vähän juutube videoo koeajosta


 Kanttasin kaarevan reunan sikkikoneella. Ei oo kun noi yhdet rullat niin pitää niillä yrittää.

Vähän koteloa lisää. Tänään laitoin myös ajovalot ym pikku juttuja.


Alla muutama Mikko Kauton kesällä kuvaama rottelon kuva








Rottelon peltejä olen vähän korjaillut. 

Edellinen korjaaja oli laittnut suoran pellin tohon pokkaukseen. Leikkasin sen irti.



Englanninpyörällä tein peltiin vähän kaarevuutta että olis suurin piirtein sellainen kuin alkuperäinen.

Kyl siitä nyt tuli vähän sinnepäin. Haastavaa hitsata tohon auton alkuperäiseen 0,3 mmpeltiin mitään kiinni.


Kojelauta
 27.12.2013

Hienon mittarin ostin viime talvena. Nyt pitäis tehdä siihen sopiva kojelauta.

Pahvista tein pohjakuvan.

Suunnittelua ja funtsailua.

Kun visio alkaa olemaan valmis ja pahvi leikattu muotoonsa niin voidaan ottaa peltiä työnalle.


Vähän mittarin sovitusta ja viivojen vetoa (ei nenään).

Enkkupyörälllä vähän kaarevuutta alareunaan.

Mittaamista ja viivojen vetoa.


Onneksi pukki toi sikkikoneen että saa palkoja peltiin. Vähän joutui rautaa hitsaamaan halpiskoneen taakse että sillä tekiskin jotain. Moottori ja jalka pitää siihen vielä väsätä. Nyt moottorin virkaa hoiti Eemeli.

Jotain tän näköistä ...

Pikkasen tohon tulee lisää jotain mut näyttää ihan kohtuulliselta (omasta mielestä).

Vähän lisäsin muotoa tohon tauluun ettei mittari olisi niin irtonainen







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti