Peräpään jäykistys
Eli tarkoituksen on muuttaa vanha pyöräni peräpäästä jäykäksi ja muuttaa
hallintalaitteet vaimon mitolle sopiviksi. Akseliväli tulee pysymään
reilussa kahdessa metrissä. Muut muutokset ovat vielä auki, onneksi saan
(alati vaihtuvan) ohjeistuksen siitä millaiseksi pyörä pitää tehdä :)Tänään käytin koneen kuumaksi että saan öljyt pois koneesta
Moorelta tuli ostettua rosteriset akselin kiinnikkeet
Pyörä palasina
Runko jigissä ja paloittelu voi alkaa :D
Takapää tehty heftiin.
Laitoin pyörilleen että pääsee koeistumaan (fiilistelemään :)
Toi keula tuli myyntiin t-kappaleineen, hinta 950€. Lisätiedot email tai 040-7538514
Peräpää näyttää vähän liian pitkältä joten oli pakko paloitella se uusiksi ja lyhentää. Nyt alkoi näyttämään paremmalta. Salla vaihdoin ton yläputken että pääsin tosta vekistä eroon.
Nyt alkaa näyttämään paremmalta
Tässä muutama testaus tankin, satulan ja öljysäiliömallin kanssa
Peräpään voisi nyt hitsata kiinni ja alkaan tekemään muita osia.
Nyt alkaa peräpää olla nipussa. Lokasuojan mallintaminen käynnissä.
Leikkasin reunat plasmalla.
Hitsasin nipuun ja aloin hiomaan reunoja sileiksi.
Jouduin leventämään lokasuojaa tuuman. Reuna ja levennyspala hepattu kiinni. Kyllä sitä aina välillä miettii että miksi vitussa pitää kaikki tehdä itse, kunnollisen lokasuoja olis saanut valmiina muutamalla satasella. Mut sit taas toisaalta, tekemisestähän minä nautin.
Reuna hepattuna sovituksessa. Saattaa siitä jotain tulla.
Sitten on vuorossa tankin vääntö. Wnsin Sportsterin tankki palasiksi.
Sitten pahvista malli ja leikataan pelti sen mukaan.
Raakasovitusta..
Sovittelua, nyt pitää odottaa että rouva hyväksyy mallin. Jotain ton tapasta hän toivoi, luulisin ...
Tankin tunnelin teko alkoi pahvimallin teolla.
Homma etenee
Samalla kun bensatankki etenee niin aloin tekemään myös öljytankkia. Ensin piti tehdä pyöreä mutta mieli muuttuu matkalla.
Sovittelua ja naputtelua.
Tammikuu 2011
Peräpään jäykistys
Vuosi on vaihtunut ja homma jatkuu.Springerikeulan paloittelu alkoi. (7.1.2011)
Viikon päästä pitäis käydä hakemassa Moorelta pitkät jalat keulaan. Sitä ennen pitää tehdä jigi keulaa varten ja putsata osat valmiiksi.
Öljytankki valmiistuu muiden hommien ohella.
Takalokasuojaan tehtiin kilikalimaalilla pientä värisuunnitelmaan. Kuvassa värisävy näyttää ihan erilaiselta kuin luonnossa.
Pitkät jalat (+20") kotona, pientä suunnittelua jigin teosta.
Takimmaiset jalat hepattu kiinni. Kuva on epätarkka koska kamera hajosi :(
Nyt on tapahtunut vain sellaista "näkymätöntä" työtä eli sovitettu osia ja tehty kannakkeita. Springeri keula alkaa olla valmis, siitä tulee kuvia lähiaikoina.
Pyörän kaunein osa saapui matkahuollon kautta:
Eli Satula-Ilkan tekemä helmiäisvakoinen satula. Ilkan yhteystiedot saat multa jos tarvit. Ilkan ammattitaito on vailla vertaansa. Mulle tulee pannuunkin Ilkan tekemä satula (on jo kaapissa odottamassa asennusta).
Keula alkaa olemaan hitsattu. Ylä t-kappale pitää vielä tehdä.
Stongan suunnittelua kuskin kera. Samalla testataan ajoasentoa ja kivaa näyttää olevan :)
Kaikenlaista pientä on tehty ja nyt piti laittaa moottori paikalleen että pääsee katsomaan remmilinjan ym.
Puuhaa riittää ja kevät lähenee...
Maaliskuu 2011Ohjaustangon teko rosterista menossa. Kiitos isälle hitsauksista.
Akkukotelo kumipuslien varassa
Hihnalinja kunnossa. Myös takalokarin kannakkeet on valmiina.
Ohjaustangot kiillotettu ja ylä t-kappaleen suojus työnalla. Suojuksella kiinnitetään ohjaustanko keulaan.
Suojus hitsattuna, odottaa killotusta.
Suojus ja ohjaustanko paikallaan. Näyttää aika mukavalta.
Bensatankki alkaa olemaan hitsattu.
Öljytankkikin valmistuu.
Tankin saumojen tinaus menossa.
Mitään kauheen näkyvää en ole tehnyt. Kannakkeita hitsannut satulaan, pakoputkille ym.
Maalit tilasin lauantaina (26.3.11). Tarttis alkaa hiomaan runkoa maalauskuntoon.
Takajarrun kannake on työnalla. Plasman teho ei riittänyt (tai en osaa leikata) rosterilevyn palotteluun. Laikalla jouduin tekemään.
Projekti on edennyt maalausvaiheeseen. Tein talliin maalaamon. Pohjaväri vedetty ja huomenna pääsee paklaamaan.
Pakkelipölyä on tullut viimepäivät nieltyä.
Maalausvaihe on alkanut
Arvaa pyörän väri...
(13.4.2011) No nyt on kändit vetästy pintaan. Kun itse tekee niin tulee sellaista kuin sattuu tulemaan.
Riia innostui puhdistamaan konetta.
Puuhaa riittää ja kesä lähenee...
Huhtikuu 20.4.2011Nyt on maalit tankissa ja pyörän kasaus alkaa. Ajoon olisi tarkoitus saada toukokuun alkupuolella. Kromaus hommat jää ensi talveen.
Sisäkaasukahvan asennus käynnissä.
Moottori on löytänyt paikkansa :) Nyt alkaa sähköjen kanssa häärääminen.
Sähkömies tinailee johtoja. Kaikki sähköt on minimoitu.
Keula kasattuna odottamassa runkoon pääsyä. Keulaa en ehtinyt kromaamaan joten hioin sen ja vedin lakan päälle. EN kiillottanut sitä koska sitten lakka ei todennäköisesti pysyisi siinä senkään vertaa kuin nyt.
Toinen pääsiäispäivä. Omistaja odottaa malttamattomana että pääsisi tekemään ajolenkin.
Jotenkin toi pyörä näyttää lyhyeltä. Akseliväli kuitenkin on yli 2 metriä. Koekäsittelyssä omistaja kehui pyörän helppoa käsiteltävyyttä, on kai parempi kuin yksikään aikaisemmista.
Fiilistely kuva.
Ja tästä voi nauttia lyhyen ajohetken (Youtube video) Riia testaa pyörää
Akun kaapelit päätin tehdä oikean pituiset ja kunnolliset.
Tästä on tulossa kytkimille ja nopeusmittarille paneli.
Ja tässä se alkaa olemaan valmiina.
Tästä pitäisi tulla kytkinkahvalle kaunis ja kiiltävä runko. Alapuolella on kotelo vilkkukytkintä varten.
Sitten vähän hiomista ja reikien porailua.
Viilataan saumat siistiksi.
Armotonta kiillotusta huopalaikalla ja sitten alkaa palikka olemaan sellainen että kehtaa kiinnittää pyörään.
Kahva on sama minkä olen tehnyt jo edellisessä projektissa, kiilotin sitä vähän lisää.Sen tekemistä voi katsoa täältä:
Kahvan tekeminen
Vihdoinkin pyörä on ajokunnossa. Testiajoa tuli tehtyä viikonloppuna ja hyvin tuntuu toimivan. On aika tyytyvainen olo meikäläisellä ja vaimokin tykkää. Pikku laittoa vielä ennen kesän ajoja.
Tekijä lähtee koeajolle
Riia testaa
Tässä vielä muutamakuva:
Nyt on pyörää tullut koeajettua ja on aika tehdä puuttuvia osia esim. etujarru :)
eBaystä ostin käytetyn jarrusatulan jonka purin.
Kannakkeesta tein pahvimallin. Tarkkasilmäinen huomaa että olen vakoillut muiden tekemisiä.
Jarrusatulan välipalan korvaan omatekemällä osalla jolloin saan kannakkeesta vähän kauniimman (omasta mielestä). Jostain vanhasta rosterilevyn palasta leikkaan osat.
Koneistuskeskus on raakatyöstänyt osia.
Välipala reijitettynä.
Osat pultattu yhteen. Kannakkeen holkitus tehty.
Vähän kiillotusta ja sovitusta. Reaktiotangon kiinnityskohta pitää vielä tehdä ennenkuin saan viimeisteltyä ton kannakkeen kokonaan.
Takajalkaan tein kiinnikkeen reaktiotankoa varten.
Jotakuinkin tälläiseltä se näyttää.
Vähän työstoökuvaa joukkoon.
Kierteen tekoa reaktiotankoon.
Nyt on reaktiotanko oikean mittainen. En raaskinut palotella alkuperäistä tanko joten tein kokonaan uuden.
Tältä näyttää sivusta katsottuna koko paketti.
Reaktiotanko meni vähän liian vinoon. Teen vähän noita jarrukannakkeen osia uusiksi.
Poistin eloksoinnin Kodin putkimiehellä. Vituiks meni. Olkaa varovaisia sen aineen kanssa !!
Tälläiseksi pyörä tuli, tästä on hyvä jatkaa ja viimeistellä pyörä talvella 2012.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti